Legger ned bussterminalen

Nordland fylke vil ikke videreføre bussterminalen på Sortland når dagens leieavtale utløper neste år. Det betyr at fylket vil spare penger ca 2,5 millioner kroner pr år, om dette blir vedtatt.

Arkivfoto av bussterminalen på Sortland (foto. VNY).

Utspillet kommer frem i forslaget til neste års budsjett for Nordland fylkeskommune.

Det er fylkesrådet som legger frem dette forslaget, som er utarbeidet av administrasjonen på fylkeshuset i Bodø.

Flere punkt innebærer kutt, og det er særlig innen samferdsel at man ser behov for å finne mulige innsparingen.

– Bussterminalen på Sortland legges ned når dagens kontrakt utløper, lyder forslaget.

Forventet iverksettelse er våren 2026 og dette året vil man spare 1,2 millioner kroner.

De neste årene er det ventet at besparelsen vil være på 2,5 millioner årlig.

Forslaget er ikke vedtatt ennå, og det har vært lansert tidligere og da blitt nedstemt.

Nå er situasjonen slik at både selve terminalen og tomteområdet rundt er solgt til nye eiere.

Her er det lansert en ny plan for å bygge om og omforme «Kvartal 8» til et nytt stort kjøpesenter.

Eierne har ikke lagt inn en fortsatt bussterminal som en del av sine planer i bygget.

Politikerne på fylkesplan ser at pengebruken på buss, båt og ferje i Nordland øker kraftig de kommende årene.

Fylkesrådet skal bruke 178 millioner kroner mer i år enn i fjor, og pengene går til kollektiv, veg og utdanning.

Andre deler av fylkeskommunen må belage seg på kutt for å få budsjettene til å gå rundt.

– Vi ser i andre fylker og kommuner over hele landet at skoler blir lagt ned, og det skjer store ferjekutt.

I Nordland legger vi ikke ned noen skoler, tvert imot bygger vi nye skolebygg og oppgraderer andre skoler.

Vi har snart de meste moderne videregående skolene i hele Norge, sier fylkesråd for finans og organisasjon, Aina Nilsen.

Samtidig peker hun på den enorme kostnadsveksten på samferdsel.

Siden 2021 har kostnadene vokst med over 400 millioner kroner bare på båt, ferje og buss.

Og den galoppen ser ut til å fortsette i de 4 neste årene.

– Vi frykter en økning på opp mot 900 millioner kroner mellom 2021 og 2028, og de utgiftene får vi ikke fullt ut kompensert for, sier Nilsen.