Historisk flott motiv
Bildet av kystruteskipet inne i Eidsfjorden mandag, er både unikt og vakkert. Det er ikke vanlig at et så stort passasjerskip går inn fjorden, som det Havila Pollux gjorde nå.
Kystruteskipet «Havila Pollux» inne i Eidsfjorden mandag (foto: Yngvar Gustavsen).
– Det var en stor dag for meg og kaptein Tom-Rune, sier Per Rydheim, som er maskinsjef hos Havila.
De to har ivret for at rederiet Havila kystruten skulle kjøre noen ekstra turer i høst innom Eidsfjorden.
Mandag seilte derfor «Pollux» fra Stokmarknes og inn fjorden nesten til Sildpollen.
– For første gang har et skip i den tradisjonelle hurtigruta Bergen-Kirkenes tatt turen inn til min hjemplass Eidsfjorden.
Dette for å formidle historien om det utrolige storsildfisket på slutten av 1800-tallet, sier Rydheim.
Seilingen var vellykket og flere lokale passasjerer var med.
– En nydelig tur, som virkelig kan anbefales, kommenterer en på Facebook.
Mandagens seilas var den første av i alt 8 turer inn Eidsfjorden.
Stø kurs inn Eidsfjorden for passasjerskipet Pollux (foto: Per Rydheim).
Bakgrunnen er også å fortelle om starten av «Vesteraalens Dampskibsselskab».
Hurtigruta hadde sitt utgangspunkt i frakt av sild, men er senere blitt mer som et cruiseskip langs kysten.
I dag er det to selskap som deler på denne trafikken, med Hurtigruten ASA og nykommeren Havila Kystruten AS.
Mens «VDS» ble fusjonert mange ganger og til slutt kom under «Hurtigruten ASA», så er det her mest utenlandske eiere.
Havila derimot er startet og drives av reder Per Sævik (82) fra Fosnavåg.
Hovedeiere i dag er Hege, Vegard og Njål Sævik med 40% av aksjene.
Lokale passasjerer som vil se Eidsfjorden fra sjøsiden og høre historien, kan gå ombord på Sortland eller Stokmarknes.
Du kan lese mer om disse seilingene her, som altså nå gjøres av skipene Pollux, Castor, Polaris og Capella.
Per Rydheim er maskinsjef på Capella, sammen med kaptein Tom-Rune Einarsen. Begge fra Sortland.