Håper på stor elektrojobb

Fire bedrifter har meldt seg på i kampen om en stor elektroavtale med Statens vegvesen. El-Team AS fra Sortland er en av disse og håper på en kontrakt med verdi på mer enn hundre millioner.

El-Teams hovedkontor på Sortland er godt belyst (arkivfoto: VNY).

Fire firma konkurrerer nå om å få drifte elektro-installasjoner på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms de neste 5 årene.

Den entreprenøren som blir valgt, skal drifte og vedlikeholde veilys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksveiene.

Det er Statens vegvesen som er oppdragsgiver.

Kontrakten vil trolig bli på over 100 millioner kroner, selv om det foreløpig ikke er offentlig kjent hva hva tilbudsprisene er. (Artikkel fortsetter under annonsen.)

Forrige avtale ble vunnet av Oslo-firmaet OneCo AS med avtalt pris på 85 millioner, inkludert MVA.

Dette firmaet vil gjerne fortsette, men får nå konkurranse fra El-Team fra Sortland, BMO elektro fra Bergen og SET Elektro AS fra Tønsberg.

El-Team er det minste av disse firmaene, men har hatt flere store veikontrakter tidligere.

Hvem som får den nye avtalen blir avklart snart, når anbudene er blitt gjennomgått.

– Om vi får denne avtalen vil det sikre jobb for 10 ansatte, sier daglig leder Mads Røkenes hos El-Team AS til Vesterålnytt.

– Vi har allerede en annen avtale med Statens vegvesen på tilsvarende beløp.

Den gjelder oppgradering av elektro i flere veitunneler i Nord-Norge, sier Røkenes.

El-Team AS har omkring 70 ansatte og har hatt årlig omsetning på vel 100 millioner de senere år.

Den avtalen som man nå konkurrerer om, vil utgjøre omkring 20 millioner pr år de neste fem årene.

El-Team hadde en tilsvarende avtale for noen år siden for hovedveiene i Vesterålen og Lofoten.

Mange gatelys på Hålogalandsbrua og naturlig nordlys (foto: Tomas Rolland/Statens vegvesen).

Det blir stadig flere elektriske anlegg på og langs vegene, som både krever installasjon og vedlikehold.

– Veinettet vårt har blitt mer teknologisk med ulike sensorer, værstasjoner og kameraer.

Disse gir Statens vegvesen og trafikantene nyttig sanntidsinformasjon.

God drift og vedlikehold er like viktig her som på selve vegen, sier byggeleder Stein-Roar Sørensen i Statens vegvesen.

Han peker på at de elektriske anleggene også har avgjørende betydning for sikkerheten.

Et eksempel er at vegtrafikksentralen får øyeblikkelig varsel når det skjer hendelser i en tunnel.

Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene før kontrakt inngås i løpet av våren.

– Den entreprenøren som vinner kontrakten må være forberedt på å tenke utenfor boksen, være løsningsorientert og klar til å løse mange spennende oppgaver.

Det kommer stadig ny teknologi som skal sikre og hjelpe trafikantene.

Et eksempel er at det nå er installert et «lidar skannersystem» på E10 på Bjørnfjell, som gir tidlig varsel hvis kjøretøy stanser på fjellovergangen, sier Stein-Roar Sørensen. (Artikkel fortsetter under annonsen.)

Statens vegvesen krever dessuten at veidriften skal være mest mulig klima- og miljøvennlig.

Det er blant annet krav i utlysningen om at 90 prosent av all kjøring med lette kjøretøy skal skje utslippsfritt.

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsansvar på de elektriske anleggene på riks- og europaveger, inkludert gang- og sykkelveger.

Det aktuelle området er Vesterålen, Lofoten, Lødingen, Harstad, Kvæfjord, Tjeldsund, Narvik, Evenes, Gratangen og Lavangen.

Kontrakten dekker 660 kilometer veg med 3.550 lyspunkter utenfor tunnel og 35 tunneler med elektriske anlegg.

Dessuten 18 bruer med elektrisk anlegg, 15 trafikksignalanlegg, 15 værstasjoner, 48 tellepunkter og 12 fartsmålere.

Elektrokontrakten gjelder fra 1. september 2025 og fem år framover, med mulighet for ytterligere tre år.