Flyplassen er nå blitt sivil
Etter 65 år med militær drift er Andenes flyplass nå blitt en vanlig sivil lufthavn, som driftes videre gjennom Avinor. Forsvaret vil fortsatt satse på Andøya, men det blir i mindre skala enn før.
Lufthavnsjef Endre Dahler i Avinor leder flyplassen på Andenes (foto: Avinor).
Det var et historisk øyeblikk den 1. august da Avinor formelt tok over driften av Andøya lufthavn fra Forsvaret.
Overtakelsen gikk knirkefritt, og lufthavnen opererer nå som normalt under Avinors ledelse.
Markeringen av overgangen ble feiret med ansatte og inviterte gjester.
Flyplassen blir nå sivil slik det er på Skagen ved Stokmarknes og andre små og store flyplasser i Norge.
Endre Dahler er lufthavnsjef på Andøya og rapporterer at alt har gått knirkefritt så langt.
– Overtakelsen markerer avslutningen på en æra med over 65 års militær flyplassdrift.
Men dette er også begynnelsen på en spennende ny fase for Andøya lufthavn, sier Dahler.
– For Avinor ser fremtiden lys ut med økende aktivitet.
Hvalsafari, nordlys og space-turisme knyttet til oppskytingsbasen for satellitter til Andøya Space Port, er noen eksempler på viktige drivere for utviklingen fremover, sier lufthavnsjef Endre Dahler.
Sivil aktivitet opprettholdes gjennom FOT-ruter, med Widerøe som opererer inntil seks daglige avganger/ankomster.
Norwegian har også en sommerrute med to ukentlige rundturer fra Oslo lufthavn.
Samtidig fortsetter Forsvaret sin satsing på Andøya som beredskaps- og øvingsbase, og samarbeidet mellom Forsvaret og Avinor vil fortsette og utvikles videre.
– Overtakelsen av Andøya lufthavn er en viktig milepæl for Avinor.
Vi ser frem til å videreutvikle flyplassen og sikre at både sivile og militære behov ivaretas på best mulig måte, sier Anders Kirsebom, konserndirektør for DRL i Avinor.
Artikkelen her er bygget på en pressemelding fra Avinor.
Har du kommentarer eller innspill, kan du sende epost til Vesterålnytt via red@vny.no.