Anmelder masseuttak
Entreprenøren Ottar Bergersen AS blir nå anmeldt for uttak av store mengder stein og sand fra et massetak på Vik i Sortland. Her er gjort store inngrep, som ikke er søkt om eller godkjent.

Christoffer Ellingsen og Barbro Riber viser flyfoto av området (foto: innsendt).
I en pressemelding som er sendt ut fra «varslerne» Barbro Riber og Christoffer Ellingsen blir forholdene tatt opp.
Her beskrives det som de to mener er så alvorlig at det må anmeldes:
I flere år har entreprenørfirma Ottar Bergersen & Sønner AS kjørt ut store mengder knust og bearbeida steinmasser fra det som kalles Antonhaugen og omkringliggende område i Vik i Sortland.
I den forbindelse er det foretatt store inngrep i naturen og miljøet, vært drevet knuseverk og omfattende transport inn og ut av området med store biler til nesten alle tider av døgnet.
Det fins noen tillatelser til aktivitet i området som omfatter planering til næringstomt.
Men både vi, en del naboer og nå endelig også Sortland kommune påstår at aktiviteten går langt ut over de tillatelsene som er gitt.
En rekke personer har vært engasjert i å finne ut hvilken aktivitet som har foregått og dokumentert dette gjennom flere år.
Det er derfor gledelig at Sortland kommune i brev datert 12.mai endelig krever stans i all aktivitet i området og pålegger rettingsarbeid.
Samtidig ilegger kommunen Ottar Bergersen en tvangsmulkt på 200.000 kroner hvis rettingsarbeid ikke fullføres innen tidsfrist.
Det er verdt å merke seg at kommunen påstår masseuttak tilsvarende ca 500.000 m3 fra området, med en stipulert salgsverdi på rundt 100 millioner kroner.
Våre beregninger tilsier at masseuttaket er betydelig større.
Dette viser at saka har store dimensjon og omfatter et areal på minst 80 dekar (tilsvarende 80.000 kvadratmeter).
Vårt engasjement har flere årsaker, hvor de viktigste er vår påstand om ulovlige inngrep i natur og miljø (miljøkriminalitet).
Videre etablering av ikke godkjent masseuttak og salg av store mengder steinmasser (Økokrim).
Dernest forskjellsbehandling i forhold til konkurranse med andre entreprenører og masseuttak (Plan-og bygningsloven m.m.).
I prosessen fram til anmeldelse har vi hatt kontakt med en rekke offentlige instanser som har ansvar for natur, miljø og godkjenning av masseuttak.
I tillegg er det gjort en rekke henvendelser til Sortland kommune.
Vi er mildt sagt lite imponert over respons fra alle disse, sjøl om vi flere ganger har dokumentert aktiviteten.
At Sortland kommune nå har pålagt stopp og krever straffegebyr er bra, men altfor seint!
Ottar Bergersen & Sønner AS har vært uten forståelse for våre påstander om ulovlighet.
Med å gå til anmeldelse ønsker vi også å hindre at andre i ettertid ser seg tjent med å starte lignende aktivitet uten undersøkelser og godkjenninger som kreves.
- 20.05.26 Hilsen varslere
- Barbro Riber
- Christoffer Ellingsen