Firma med 1.800 regelbrudd
Et lastebilfirma som jobber på Hålogalandsveien blir nå trolig «oppsagt», etter at Vegvesenet har avdekket over 1.800 regelbrudd på kjøre- og hviletid. Firmaet er fra Troms og har mange biler.
Lastebiler skal følge regler om kjøre- og hviletid (foto: KI-illustrasjon VNY).
Skanska ASA er hovedentreprenør på prosjektet «Hålogalandsveien» og dermed ansvarlig for at deres underleverandører følger lover og regler.
Nå viser det seg at et firma fra Troms har vært i sving med mer enn 10 lastebiler, uten å følge regelverket.
Tross advarsler har de ikke forbedret rutinene, og nå blir de byttet ut før årsskiftet.
Statens vegvesen krever utskifting av transportselskapet etter alvorlige brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser.
Dette firmaet har avtale om all massetransport ut av tunnelene og ut i dagsone.
I en foretakskontroll av selskapet «A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS» har Vegvesenet totalt avdekket hele 1.832 brudd på regler om kjøre- og hviletid.
783 av dem er kategorisert som meget alvorlige overtredelser, og mange av overtredelsene er knyttet til Hålogalandsvegen.
– Kjøre- og hviletidsbestemmelsene er til for å ivareta trafikksikkerhet.
Dessuten beskytte sjåfører mot farlige og helseskadelige arbeidsforhold, samt å ivareta en seriøs transportbransje med like konkurransevilkår.
Bruddene er grove og som byggherre kan vi ikke akseptere de forholdene som er avdekket i kontrollen.
Dette sier avdelingsdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen i en pressemelding.
Det er ikke første gang lignende forhold har blitt avdekket hos selskapet fra Troms.
Foretakskontroll i henholdsvis 2011 og 2016 avdekket også en rekke brudd.
Funnene i 2024 gjenspeiler i stor grad samme type brudd som ble funnet tidligere.
– Vi forventer at alle transportører i våre prosjekt bidrar til seriøsitet i transportbransjen.
Spesielt fra store selskap som dette.
A Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS har i tillegg oppnådd Fair Transport-sertifisering.
Det indikerer at foretaket i det minste ønsker å fremstå som ryddig og kvalitetsbevisst.
Da er det særlig bekymringsfullt at kontrollmyndigheter avdekker så store og omfattende brudd på regelverk, sier Johansen.
Historikken viser at foretaket, tross gjentatte sanksjoner, ikke iverksetter lovpålagte rutiner knyttet til registrering og lagring av kjøre- og hviletidsdata.
Firmaet har allerede fått en rimelig mulighet til å forbedre rutiner uten at det synes å ha hjulpet.
– Her har vi over lang tid gitt firmaet muligheter til å endre sin praksis og forbedre sine rutiner.
Når det ikke skjer må vi ta affære, sier Johansen.
Veiprosjektet er et offentlig-privat samarbeid med OPS-selskapet Hålogalandsvegen AS som leverandør og Skanska Norge AS som totalentreprenør.
Statens vegvesen har satt frist for å skifte ut underleverandøren til 31. desember 2024.
Firmaet A. Pedersen & Sønn Lastebiltransport AS hadde i fjor 56 millioner kroner i omsetning.
Når lønn og driftskostnader var betalt, ble resultatet et underskudd på 8,5 millioner.
Artikkelen her er bygget på en pressemelding fra Statens vegvesen.
Ønsker du som leser å gi innspill til Vesterålnytt, om denne artikkelen eller annet, så kan du sende epost til red@vny.no.