Er ny havn bærekraftig?

Havneutbygging i Sortland bør sees i regional sammenheng, mener partiet Rødt. Hadsel har et stort prosjekt, og det er planer også i Øksnes og Lødingen. Er dette bærekraftig, spør partiet.

Johnny Torgersen og Christoffer Ellingsen, Rødt Sortland (foto: innsendt).

Partiet Rødt i Sortland stiller spørsmål ved planene om ny havn, der man ikke har sett på det samlede behovet i Vesterålen.

Christoffer Ellingsen og Johnny Torgersen mener det er mange forhold som bør vurderes.

– I liten grad har det fra Sortland vært tatt opp at havnespørsmål i regionen burde sees i sammenheng og i et samarbeid med andre havner i regionen.

Rødt har, når det har vært aktuelt, løfta fram problemstillinga og fremma ideen om utvikling av et samarbeid.

Formannskapet skal 22.08.24 behandle et innspill fra Sortland havnestyre om at kommunen skal utforme et mandat for et samarbeid mellom kommunen og havna.

Innstilling fra kommunaldirektøren er positiv og også at kommunen skal stille med en personalressurs tilsvarende 30% stilling.

I den sammenheng har havnestyret lagt inn et notat som argumenterer for viktigheten av ny havn akkurat i Sortland.

Svulstige og lite dokumenterbare påstander er kjente metoder for å oppnå sine hensikter.

Dette notatet ligger godt innafor en slik beskrivelse – truverdigheten kan diskuteres.

Det som er enda mer spesielt, er at notatet mangler sideblikk til hva som er havnesituasjonen i regionen ellers.

Innholdet forholder seg ikke til at det i nærheten fins andre havner og næringsområder tilknytta havn, og at også andre har nye planer for det samme.

Hvor framtidsretta i et ressurs og klimaperspektiv det er å etablere havner med næringsarealer i hver kommune uten at dette sees i sammenheng?

Dersom det mye brukte begrepet bærekraft skal har konkret og positivt innhold, må etter vår forståelse innebære samarbeid og fordeling av innsats og fordeler.

Det vil blant annet bety å se sammenhenger for logistikk, infrastruktur, energi, avstander, framkommelighet, nåværende og stipulerte framtidige behov for varetransport inn og ut og i regionen.

Om ikke andre havneaktører tar noe initiativ i denne retninga, bør Sortland i det minste gjøre det.

En eventuell utarmende konkurranse i regionen er ikke samfunnsmessig tjenlig.

Hilsen Johnny Torgersen og Christoffer Ellingsen, Rødt Sortland