P-avgift kan true butikken
Coop Nordland reagerer på innføring av ny P-avgift ved Skibsgården. Mega-butikken er i sterk konkurranse med andre dagligvarekjeder og avgiften kan ramme grunnlaget for videre drift.
Coop Mega i Skibsgården er en sentral del av senteret (foto: VNY/Coop).
Flere butikkdrivere i kjøpesenteret Skibsgården har reagert kraftig på det nye regimet som starter på parkeringen om knapt to uker.
Da vil det koste bilister kr 12,50 for hver påbegynte halvtime å parkere utenfor.
En shopping med for eksempel 2-3 butikkbesøk på senteret kan raskt koste 25-50 kroner, alt etter tidsforbruk.
Viktigste butikk i Skibsgården er utvilsomt dagligvaren «Mega», som også har ferskvare og delikatesseavdeling.
Her bruker kundene gjerne litt god tid før man bestemmer seg for dagens middag.
Butikken drives av Coop Nordland og har leid lokaler i Skibsgården siden senteret ble etablert.
– Vi har nylig mottatt informasjon om de nye parkeringsavgiftene, sier driftssjef Erlend Ervik i Coop til Vesterålnytt.
– Vi trenger nå tid til å behandle dette internt.
Vi forstår at parkeringsavgifter kan være et tiltak som har til hensikt å regulere parkeringsforhold og sikre tilgjengelighet for flere.
Samtidig er vi opptatt av våre kunders handleopplevelse og økonomi.
Spesielt med tanke på at denne avgiften primært vil berøre våre besøkende, mens andre dagligvarebutikker i området ikke har tilsvarende ordning.
Vi mener derfor at innføring av parkeringsavgift vil være konkurransevridende.
Dette kan ramme grunnlaget for videre drift i Skibsgården, sier driftssjef Ervik.
Dette betyr i klartekst at de nye parkeringsvilkårene kan påvirke butikkens lønnsomhet og attraktivitet på senteret.
Med færre kunder som velger å handle på grunn av parkering, kan det bli vanskeligere å opprettholde nødvendig salgsvolum.
Det igjen kan påvirke butikkens økonomiske bærekraft på sikt, påpeker Erlend Ervik.
Coop Nordland er nå i en intern prosess der man ser på situasjonen som har oppstått med nye parkeringsvilkår for kundene.