Ny milepæl for veiprosjektet
I morgen ettermiddag går den aller siste salven av i Fiskefjord-tunnelen, hele seks måneder før skjema. Dette er en stor milepæl i veiprosjektet, med en nesten 10 kilometer lang tunnel.

Innslaget til Fiskefjordtunnelen fra nord (foto: Jan Kristian Jøsang, Skanska).
Veiprosjektet «Hålogalandsveien» har hatt fin fremdrift siden oppstarten, der entreprenørene Skanska og Hæhre kappes om å sprenge de ny tunnelene.
Den kanskje viktigste er Fiskefjord-tunnelen, som går fra Kanstadbotn til Fiskefjorden.
Denne blir nesten 10 kilometer lang, eller helt nøyaktig 9.680 meter.
Mens Skanska har drevet inn fra ene siden, har partner Hæhre kommet dem i møte fra den andre.
Den 22. august kunne Skanska fortelle at de hadde vunnet kappløpet og nådd midten først.
Nå er også Hæhre kommet inn, men en salve vil gjenstå til i morgen onsdag.
Da er det ordfører Hugo Jacobsen i Lødingen som får æren av å trykke på utløseren for sprengningen.
Prosjektet ligger nå 6 måneder foran den opprinnelige fremdriftsplanen.

Innslag i Kanstadbotn for Fiskefjord-tunnelen (foto: Skanska).
Når bilistene skal komme videre fra Fiskefjorden, må også Norddals-tunnelen til Kongsvik bli ferdig.
Denne blir vel 6 kilometer og også her er Skanska kommet godt i gang med sprengningene.
På prosjektet «OPS Hålogalandsvegen» har Skanska og Hæhre Entreprenør jobbet godt sammen på ulike deler.
Det er 7 tunneler som skal sprenges ut, og 4 av disse er allerede godt i gang.
Frykten for å møte svakt og dårlig fjell har ikke slått til, og dermed har fremdriften vært god.
For tiden er det 375 personer i jobb for de to entreprenørene på veiprosjektet, i Gullesfjorden og Fiskefjorden.
I tillegg kommer en del ansatte hos underentreprenører.
Når E10 kan ledes inn gjennom de nye tunnelene, blir veien fra Fiskefjorden til Lødingen omgjort til fylkesvei.
Det er likevel gjort en hel del utbedringer også på denne strekningen den senere tid.