Motivasjon for realfagene

For å utvikle interessen for realfag er det viktig å beholde Newton-rommene. Fylket vil fjerne støtten, men lokale politikere protesterer og mener dette er helt feil prioritering.

Kristian B. Ellingsen og Ann Cathrin Stafseth i Sortland Høyre (foto: innsendt).

Dette er et debatt-innlegg fra Vesterålnytts lesere (se signaturer):

Newton-rommene er en sentral brikke i samarbeidet mellom kommuner, fylkeskommune og næringsliv.

Her ligger en svært relevant kompetanse som det er viktig å ta vare på, og utvikle.

Vi trenger en praktisk tilnærming til realfag, slik at vi får dyrket fram utforskerspirene, utviklet realfag-kompetansen og bidratt til at elever ser at det er flere veier til yrkeslivet.

Et av argumentene fra Nordland fylkeskommune for å fjerne den økonomiske støtten, er at det i størst grad er grunnskolene som bruker Newton-rommene.

Det kan godt være. Men elevene skal etter hvert videre til videregående, og da burde fylket være sitt ansvar bevisst, og stimulere til at flere velger utdannelse innen realfag.

Siden Newton-rommene kan brukes av en hel region, får elever fra alle kommuner og skoler samme mulighet for å utvikle kompetanse innen realfag.

Elevene får jobbe mer utforskende og aktivt enn de har mulighet til i et vanlig klasserom.

Teorien fra klasserommet underbygges, noe som gir dypere innsikt og kan bidra til økt lærelyst.

Heller enn å fjerne økonomisk støtte med argumenter som at de videregående skolene bruker Newton-rommene lite, bør man beholde støtten, motivere til mer bruk, og øke verdien av bruken.

Sortland Høyre synes det er gledelig at Vesterålsrådet jobber for å opprettholde Newton-rommene, og håper Nordland fylkeskommune vil snu i denne saken.

Newtonrommene bør utvikles – ikke avvikles.

  • Sortland Høyre
  • Kristian Barstad Ellingsen
  • Ann Cathrin Stafseth