Blåby-profil med ny vri

Sortland kommune vil fra årsskiftet justere sin grafiske profil i annonser og i digitale media, der man får et mer moderne uttrykk. Blå bølger kan symbolisere både havet, nordlyset eller flammer.

Her er element fra den nye profilen (foto: Sortland kommune).

Alle kommuner har en egen håndbok som viser hvordan brevark, annonser og plakater skal utformes og brukes.

Sortlands håndbok for sin profil er 17 år gammel og kommer nå i en ny versjon.

Fra årsskiftet skal ikke «strek-ansiktene» i den gamle «Blåby-profilen» brukes lengre.

Nå blir det bølger i flere blå nyanser som skal danne bakgrunn for kommunale annonser.

– Vi tenker her «den blå varmen», sier Iselin Born, som er leder for kommunikasjon i Sortland kommune.

– Vi skal ikke glemme «Blåbyen», men vi trenger en ny og mer moderne profil også.

Den gamle og nye grafiske profilen skal ikke blandes, påpeker Born.

Flammen er symbol for drivkraft og å brenne for noe, samt motivasjon, styrke og mot.

Med harmonisk fargebruk og et organisk formspråk, kan uttrykket flyte i lag og danne nye former.

«Logoen» kan altså både symbolisere blå flammer fra et leirbål, eller blafrende nordlys på himmelen.

Andre kan kanskje heller se formene som bølger i havet.

I tillegg til de blå fargene henter man inn kontrastfarger med rosa, rød, gul og grønn.

Tekstfarger skal være sort eller hvit, alternativt mørkeblå eller lyseblå.

Det er Oslo-byrået Miksmaster Creative AS som har gjort mye av jobben for kommunen i denne sammenheng.

Driftsutvalget bevilget 150.000 kroner til prosjektet og har hatt tre politikere med i en styringsgruppe.

Den gamle «blåby-profilen» som kommunen har brukt vil fortsatt bestå, gjerne til bruk for andre.